جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۰۶
کد خبر: ۸۱۱۸۱
|
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴

پیشنهاد ایجاد بخش فرهنگ در ساختار سازمان استاندارد

عضو شورای سیاستگذاری دبیرخانه دائمی ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی با ارائه پیشنهاد ایجاد بخشی ویژه در سازمان استاندارد برای پرداختن به حوزه فرهنگ، گفت: شکل‌گیری نظام استاندارد در حوزه فرهنگ مستلزم تدوین شاخص‌های کلی و خرد برای محصولات فرهنگی است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دکتر سیدمجید ملکی‌تبار با اشاره به قرار گرفتن بررسی طرح‌های مربوط به «نشان استاندارد فرهنگ» در دستور کار شورای سیاستگذاری دبیرخانه دائمی ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی افزود: نشان استاندارد فرهنگ علاوه بر ویژگی‌های عمومی همه نشان‌ها باید بیان‌کننده مفاهیم ارتقای کیفیت حوزه فرهنگ هم باشد.
 
قائم‌مقام معاونت آموزش و پژوهش صدا و سیما درباره روند استخراج شاخص‌های ارزیابی و ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی گفت: یکسری از شاخص‌های کیفیت محصولات فرهنگی بین همه محصولات کلی و مشترک است اما برای هر محصول فرهنگی اعم از مکتوب و غیر مکتوب، دیداری یا شنیداری و... باید شاخص‌گذاری جزئی و خاص خود محصول انجام شود. این شاخص‌ها با جمع‌بندی مقاله‌های علمی ارائه‌شده به سه دوره همایش ملی ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی استخراج خواهد شد.
 
ملکی‌تبار در پاسخ به اینکه آیا پیمایش نگرش‌های فرهنگی مردم می‌تواند مقدمه شاخص‌سازی ارزیابی کیفیت محصولات فرهنگی باشد، افزود: این پیمایش از آن رو اهمیت دارد که سلایق و رفتار مصرف مردم و میزان مورد پسند واقع شدن یک کالا نزد مصرف‎‌کنندگان، به عنوان کدهایی برای تولیدکنندگان محسوب می‌شود تا بر اساس آن برای کیفی‌سازی محصول تصمیم بگیرند.
 
عضو شورای سیاستگذاری دبیرخانه دائمی ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی مردم را ناظر اصلی کیفیت محصولات فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: اگر مردم محصولی را باکیفیت ارزیابی کنند، آن محصول در چرخه تولید، عرضه و مصرف بازار کالاهای فرهنگی مورد توجه قرار می‌گیرد و برعکس اگر یک محصول فرهنگی کیفیت لازم را نداشته نباشد، مورد اقبال مصرف‌کننده قرار نخواهد گرفت.
 
سومین همایش ملی و دومین جشنواره ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مشارکت سازمان‌ها و نهادهایی چون آستان قدس رضوی، صدا و سیما، حوزه هنری، فرهنگ و ارتباطات اسلامی و... اوایل خردادماه ۹۴ برگزار می‌شود.
خبرهای مرتبط
نظر شما